20101230

Finanse samorządu województwa

Problematyka finansów samorządu województwa uregulowana jest w rozdziale 5 (art. 61-74).

Budżet województwa jest podstawową samodzielnej gospodarki finansowej województwa. Jest on planem finansowym obejmującym: planowane dochody i wydatki województwa, źródła sfinansowania deficytu budżetowego, przeznaczenie nadwyżki budżetowej, wydatki związane z wieloletnimi programami, w tym w szczególności inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie każdego z programów.

Zamieszczenie w budżecie wydatków na określone cele nie stanowi podstawy zobowiązań wobec osób trzecich oraz roszczeń osób trzecich wobec województwa.

Budżet jest uchwalany jako część uchwały budżetowej na rok kalendarzowy. Sejmik województwa ustala tryb prac nad projektem uchwały budżetowej. Uchwałę budżetową województwa podejmuje się przed rozpoczęciem roku budżetowego. W przypadku nieuchwalenia budżetu w powyższym terminie, do czasu jego uchwalenia przez sejmik województwa, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony sejmikowi województwa.

W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, sejmik województwa może uchwalić prowizorium budżetowe województwa na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.

Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu województwa. Zarząd przygotowuje i przedstawia sejmikowi, nie później niż 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projekt budżetu, projekt ustaleń uchwały budżetowej, materiały informacyjne określone przez sejmik w uchwale budżetowej. Bez zgody zarządu sejmik nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie deficytu projektowanego budżetu albo zmian powodujących zwiększenie przewidywanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia nowych źródeł dochodów.

Dochody własne stanowią zasadnicze źródło finansowania zadań województwa i są nimi:

  1. udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości określonej odrębną ustawą
  2. dochody z majątku województwa
  3. spadki, zapisy i darowizny na rzecz województwa
  4. dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe województwa oraz wpłaty innych wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych
  5. odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, o których mowa w pkt 1
  6. inne dochody własne uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.

Przekazanie województwu, w drodze ustawy, nowych zadań wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów.

Dochodami województwa mogą być również subwencja wyrównawcza z budżetu państwa, dotacje celowe z budżetu państwa i państwowych funduszy celowych na zadania wykonywane przez województwo, dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez województwo na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej, dotacje celowe z budżetów gmin lub powiatów na zadania z zakresu tych jednostek samorządu terytorialnego wykonywane przez województwo na podstawie porozumień zawartych z organem gminy lub powiatu i inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.

Za prawidłowe wykonanie budżetu województwa odpowiada zarząd województwa. Zarządowi przysługuje wyłączne prawo zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez sejmik województwa, emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez sejmik województwa, dokonywanie wydatków budżetowych, zgłaszanie propozycji zmian w budżecie województwa, dysponowanie rezerwami budżetu województwa, blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji samorządu województwa jest jawna.