20101230

Mienie samorządu województwa

Mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne (wojewódzkimi osobami prawnymi, poza województwem, są samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez województwo).


Mieniem są prawa majątkowe, a więc takie, których wartość można wyrazić (określić) w pieniądzu. Ustawa, podobnie jak k.c., imiennie wymienia tylko własność3, czyli wyłączne prawo korzystania z rzeczy i rozporządzania nią (art. 140 k.c.). Pozostałe prawa majątkowe to zarówno prawa rzeczowe: wieczyste użytkowanie ( art. 232 k.c.), użytkowanie, służebności, hipoteka i inne ograniczone prawa na rzeczy ( art. 244 k.c.), jak i prawa podmiotowe o charakterze obligacyjnym, skuteczne in personam (wierzytelności) oraz skuteczne erga omnes prawa na dobrach niematerialnych (np. tzw. własność przemysłowa i intelektualna).

Przepis ust. 3 art. 47 określa zasadę rozdziału zarządu mieniem samorządu województwa w stosunkach cywilnoprawnych pomiędzy województwo i inne wojewódzkie osoby prawne, wymienione w ust. 2. Zasada ta wzorowana jest na rozwiązaniu przyjętym w art. 34 k.c. w odniesieniu do mienia państwowego.

Województwo jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia województwa, nie należącego do innych wojewódzkich osób prawnych.

Nabycie mienia województwa następuje:

1. na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym, ustawie o samorządzie województwa oraz w innych ustawach (art. 48),

2. w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych na zasadach określonych w ww. ustawie.

Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego realizacji zadań województwa, w szczególności określonych w art. 14 (zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami) następuje na podstawie decyzji administracyjnej
wojewody wydawanej z urzędu. Nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem, w którym dec. o jego przekazaniu stała się ostateczna.

Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych, służącego wykonywaniu zadań gospodarczych przekraczających zakres użyteczności publicznej, może nastąpić na wniosek zarządu województwa, w trybie właściwym dla przenoszenia nabywanych praw, jeżeli mienie to ma służyć realizacji strategii rozwoju województwa i wojewódzkich programów, z wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia. Przekazanie mienia następuje nieodpłatnie, w trybie właściwym dla przenoszenia nabywanych praw, z tym że przekazanie własności i innych praw do rzeczy następuje na podstawie do ostatecznej decyzji ministra właściwego spraw Skarbu Państwa. Odmowa następuje w drodze ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa. (art.50)

Nabycie przekazywanego mienia SP oraz mienia SP będącego we władaniu państwowych osób prawnych jest nieodpłatne i - w przypadkach, gdy odbywa się na podstawie decyzji administracyjnej - następuje z dniem, w którym dec. o jego przekazaniu stała się ostateczna.

Następuje wraz z obciążeniami, które powinny być ujawnione w decyzji o przekazaniu. Ujawnienie obciążeń nie narusza praw osób trzecich. Przepisu tego nie stosuje się do zobowiązań Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych, wynikających z działalności organów i instytucji władających przekazywanym mieniem, powstałych przed dniem jego przejęcia przez województwo.

Przekazanie jest wolne od podatków i opłat. Do postępowania w sprawie przekazania stosuje się odpowiednio przepisy KPA. Ostateczna dec. o przekazaniu stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej.

Prawa majątkowe województwa, nie należące do innych wojewódzkich osób prawnych, wykonuje zarząd.

Oświadczenia woli w imieniu województwa
składa marszałek województwa wraz z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej. Sejmik województwa może udzielić marszałkowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli, innych niż przewidywane w statucie województwa. Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pieniężne, wymaga do jej skuteczności kontrasygnaty głównego księgowego budżetu województwa lub osoby przez niego upoważnionej. Główny księgowy budżetu województwa, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej jednak na pisemne polecenie marszałka województwa, informując równocześnie o tym sejmik województwa oraz regionalną izbę obrachunkową.

Zarząd województwa może upoważnić pracowników urzędu marszałkowskiego do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności województwa.

W przypadku zbycia przez województwo lub inną wojewódzką osobę prawną przedmiotów
posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub przyrodnicSkarbowi Państwa przysługuje prawo pierwokupu lub wykupu wykonywane na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Mienie nabyte nieodpłatnie od Skarbu Państwa podlega w powyższym przypadku zwrotowi na jego rzecz, jeżeli uprawniony organ państwowy wystąpi z żądaniem zwrotu.